وجود رطوبت در پرورش گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برخی از گیاهان با توجه به شرایط طبیعی که در آن رشد میکنند نیازمند رطوبت بالایی می باشند که عدم ایجاد چنین رطوبتی میتواند سبب کاهش کیفیت کلی رشد گیاه شده و مشکلات ظاهری و مختلفی را در گیاه ایجاد کند.

برای سالن های پرورش کوچک میتوان از روش هایی مختلف همچون درست کردن جوب های اب کوچک و زیبا برای تامین رطوبت استفاده کرد، اما در سالن های بزرگ بسته به نوع گیاهان پرورشی باید با استفاده از تجهیزات مختلفی به نام مه پاش رطوبت مورد نیاز را بوجود آورد.

مه پاش ها مدل هایی متفاوتی دارند که هر کدام در مکانی مشخص به کار برده میشوند :

- مهپاش پروانه ای : این نوع از مه پاش ها دارای پروانه ای بزرگ و قدرتمند می باشند که با استفاده از شیوه ای مشابه به عملکرد کولر ، رطوبت را در محیط ایجاد میکند. در این مه پاشها ، دستگاه دارای یک پروانه بزرگ می باشد که با سرعتی بسیار بالا در حدود 3 هزار دور در دقیقه در حال گردش است. وقتی آب به وسیله پمپ مخصوص و به صورت قطره چکانی بر روی پره ریخته میشود، به قطرات بسیار کوچکی تبدیل میشود که در اصل همان رطوبت را ایجاد میکنند. مه پاش های پروانه ای علاوه بر تولید رطوبت می توانند گردش هوا و تولید خنکی هوا را نیز تسهیل کنند. بدین ترتیب در صورتی که سالن بزرگ نباشد با استفاده از این دستگاه ها هم میتوان خشکی هوا را کاهش داد و هم در افزایش رطوبت محیط تاثیر بسیاری گذاشت.

مه پاش های پروانه ای دارای مدل های مختلفی هستند که بر اساس اندازه ی پروانه ی دستگاه و ظرفیت رطوبت دهی آن که بسته به موتور و میزان گردش موتور نیز می باشد سنجش میشود.

- مه پاش های التراسونیک : این نوع از رطوبت ساز ها رطوبت را با استفاده از نیروی برق تولید میکنند. این دستگاه ها عملا بدون صدا کار میکنند که البته به منظور افزایش میزان بهره وری و جهت دهی به رطوبت از فن هایی داخل انها استفاده میشود که میتواند صدای ایجاد شده را بالا ببرند .

رطوبت سازهای التراسونیک بیشتر برای گلخانه های کوچک مناسب می باشند . این نوع از رطوبت سازها رطوبت سرد ایجاد میکنند و در کاهش دمای محیط نیز تاثیر گذار هستند.

- مه پاش نازلی : بهترین دستگاه برای تولید رطوبت در سالن های پرورش گیاهان ، بخصوص سالن های بزرگ که امکان قرار دادن دستگاه های مختلف برای تولید رطوبت در آنها وجود ندارد، دستگاه های تولید رطوبت نازلی می باشند.

این دستگاه ها امکان لوله کشی در تمامی مناطق سالن رو دارند و عملکرد انها با استفاده از فشار آب داخل لوله و پاشش توسط نازل های موجود در قسمت پایانی لوله ها می باشد.

در مهپاش های نازلی میزان رطوبت تولیدی با استفاده از ابزارهای اندازه گیری تعیین شده و سپس کنترلر مخصوص بنابه نیاز محیط دستور به روشن و یا خاموش شدن دستگاه و تولید یا توقف تولید رطوبت را میدهد .