یکی از مهمترین موارد در پرورش گل و گیاه ، توجه به جریان داشتن هوا در داخل محل پرورش میباشد. به منظور افزایش هر چه بیشتر این جریان دهی ، از فن های صنعتی استفاده میشود که جریان موجود در محل ار به صورت متناوب راه انداخته و با مسیردهی به جریان ، سبب افزایش گردش هوا در محیط میشوند .

فن سیرکوله از این نوع ابزارها می باشد . همانطور که از اسم این فن مشخص است ، از آن برای سیرکولاسیون و گردش هوا استفاده میشود . غالبا این فن ها به صورت آویزان از سقف نصب میشوند . همچنین با توجه به ارتفاع و وسعت گلخانه نحوه ی قرار گیری فن ها متفاوت می باشد. بدین منظور باید کاربر پیش از نصب فن ، نقشه ی موقعیت و چگونگی جریان دهی هوا را مشخص کرده و سپس اقدام به خرید و نصب فن سیرکوله نمایید.

از مهمترین نکات در خرید فن سیرکوله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • میزان دبی و جریان دهی فن
  • میزان پرتاب باد
  • ابعاد فن
  • جنس بدنه
  • قیمت

میزان جریان دهی و یا همان دبی هوای خروجی از فن از مهمترین موارد در خرید فن های سیرکوله می باشد . عدم توجه به این امر میتواند در جریان دهی مناسب هوا مشکلاتی را بوجود اورد . از سویی دیگر میزان پرتاب نیز بسیار مهم است . بدین صورت و با توجه به میزان دبی و میزان پرتاب باد مشخص میشود که در محدوده ی گلخانه به چه تعداد فن و با چه فواصلی نیاز است .

از دیگر موارد بسیار مهم در انتخاب فن سیرکوله ، جنس بدنه و ابعاد آن است . با توجه به اینکه محیط گلخانه محیطی گرم و مرطوب است ، دستگاه به صورت مداوم با رطوبت زیاد در ارتباط بوده و امکان زنگ زدگی دستگاه بسیار بالا می رود .

از این رو بدنه ی فن سیرکوله انتخابی بایستی کاملا ضدزنگ انتخاب شود ، در غیر این صورت از طول عمر دستگاه به شدت کاسته میشود . بیشتر فن های سیرکوله ، بدنه از جنس استیل دارند . ممکن است جنس پره از جنس آلمینیوم نیز در نظر گرفته شود . اما دقت کنید که هیچ کجای فن نباید از جنسی باشد که امکان زنگ زدگی بالایی داشته باشد .

در انتخاب ابعاد نیز دقت کافی داشته باشید و پیش از انتخاب با کارشناسان این حوزه مشورت کنید ، چرا که در صورت انتخاب دستگاه نامناسب ، جریان دهی هوا با مشکل روبرو خواهد شد . هر چقدر قطر فن بزرگتر باشد ، حجم بیشتری از هوا را منتقل خواهد کرد .

از سویی دیگر توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این فن ها ، باید محلی مخصوص نیز برای ورود هوای تازه وجود داشته باشد . چرا که این فن ها با نصب در سقف ، جریان هوای گرم را به حرکت دراورده و در این صورت بخصوص در فصول گرم سال باید محلی برای خروج این هوا و ورود هوای تازه تعبیه شده باشد .