هیتر برقی به هیتری گفته میشود که با استفاده از انرژی برق گرما تولید میکند. درست است که هیترهای صنعتی نیز برای کارکرد خود به برق نیاز دارند ولی هیترهای مذکور برای تولید گرما از انرژی های دیگر استفاده میکنند.

هیترهای برقی از المنت های گرمایی برای تولید برق استفاده میکنند. این المنت ها با استفاده از نیروی برق گرم شده و تولید گرما می کنند. مهمترین نکته در استفاده از المنت ها توجه به کیفیت و جنس المنت می باشد . استفاده از المنت های شیشه ای در گذشته بسیار رواج داشت که به دلیل طول عمر پایین و اسیب پذیر بودن انها ، کمتر در دستگاه های شناخته شده مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به معرفی انواع هیتر برقی خواهیم پرداخت . با وبلاگ گل و برگ همراه باشید ...

انواع هیترهای برقی :

هیترهای برقی در چندین مدل در بازار موجود می باشند :

- هیترهای المنتی ساده : این نوع از هیترها یک یا چند المنت دارند و بیشتر برای گرم کردن محیط های کوچک مناسب هستند. با گذشت زمان این المنت ها گرم شده و در نتیجه گرمای خود را به محیط منتقل میکننند.

- هیترهای المنتی فن دار : این نوع از هیترها کاربرد بیشتری دارند . در این هیترها فن هایی مخصوص به تعداد مورد نیاز در پشت دستگاه قرار میگیرند. با روشن شدن دستگاه فن نیز روشن شده و گرمای تولید شده توسط المنت را با سرعت بیشتری به محیط منتقل می کند.

استفاده از فن های دائم الکار در این نوع از سیستم ها می تواند شرایط مناسبی را ایجاد کند . فن های معمولی طول عمر کمی داشته و پس از مدتی از کار خواهندفتاد .

- هیترهای المنتی تابشی : این نوع از هیترها دارای المنت های مخصوص تابشی هستند و از سویی دیگر دیواره ی پشتی انها با استفاده از شیشه هایی مخصوص به صورت منعکس کننده طراحی میشوند. در نتیجه در زمانی که فن دستگاه خاموش است ، گرمای تولید شده به منعکس کننده برخورد کرده و در نتیجه این گرما به اجسام می رسد . بدین صورت فقط جسم گرم میشود و مصرف انرژی کاهش پیدا میکند.

با چنین ابزاری اگر فن وجود نداشته باشد فقط اجسام گرم شده و محیط گرم نخواهد شد.

- هیتر برقی صنعتی : هیترهای قبلی که اشاره شد همه جزو هیترهای خانگی بودند که نیرو کمی استفاده میکردند و از سویی دیگر تولید انرژی پایینی هم داشتند.

اما هیترهای دیگری نیز وجود دارند که برای تولید گرما نیاز به انرژی بالایی دارند.هیترهای گرمایشی صنعتی 3 فاز یکی از این نوع هیترهای می باشند که به منظور تولید گرما و پخش مناسب گرمای تولید شده از فن های 3 فاز استفاده می کنند. ساختار این نوع از هیترها نیز تفاوتی با ساختار هیترهای برقی معمولی ندارد فقط از المنت های قوی تر و همینطور فن های قوی تری در انها استافده شده است.

ترموستات :

با توجه به اینکه هیترها از نیروی برق برای عملکرد استفاده می کنند، بیم ایجاد مشکل برای دستگاه و برق کشی نیز وجود دارد. از این رو تولید کنندگان شناخته شده از ترموستات و سنسورهای دمایی استفاده میکنند . سنسورها با کنترل لحظه ای دما و چک این دما با دماهای وارد شده توسط کاربر ، اقدام به کنترل دمای سالن میکنند. اگر دما بالا بود سیستم تهویه شدیدتر کار میکند و اگر دما پایین بود سیستم گرمایشی =ار کرده و دما را بالاتر می برند.