رطوبت ساز ها ابزارهایی برای تبدیل آب به رطوبت هستند . این ابزارها در اندازه های مختلف و برای استفاده در صنایع مختلفی طراحی و تولید می شوند . در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از رطوبت ساز ها در گلخانه ها خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید ...

گلخانه ها در نمونه های مختلفی ساخته می شوند. برخی به تولید میوه های گلخانه ای همچون گوجه فرنگی ، خیار گلخانه ای و ... پرداخته ، برخی به تولید انواع گلهای زینتی می پردازند که تنوع بسیار بالایی دارند ، برخی نشاء درختان را پرورش می دهند و ... . هر کدام از این مشاغل به منظور تامین رطوبت مورد نیاز بایستی از روش های مختلفی استفاده کنند .

برای مثال در پرورش گل های کاکتوس که طیف وسیعی از گل ها را شامل میشود ، نیاز به استفاده از رطوبت های سنگین وجود ندارد و در صورت استفاده از رطوبت بسیار زیاد گیاه دچار پوسیدگی می شود .

استفاده دیگر از رطوبت ساز ها در گلخانه های عرضه کننده ی گل می باشند که بیشتر به عرضه گل می پردازند تا پرورش گل . در این فروشگاه ها به منظور افزایش طراوت هر چه بیشتر گل ها ، نیاز مبرمی به استفاده از رطوبت ساز ها وجود دارد .

رطوبت سازهای مختلفی در گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند که این مورد نیز باتوجه به متراژ گلخانه و نوع گیاه پرورشی متفاوت می باشد . از شناخته شده ترین رطوبت ساز ها می توان به رطوبت ساز التراسونیک ، رطوبت ساز پروانه ای و رطوبت ساز های نازلی اشاره کرد .

رطوبت ساز های نازلی از بهترین نمونه ها برای گلخانه های بسیار بزرگ می باشند که در طراحی گلخانه ها ، این نازل ها در نظر گرفته می شوند.

نمونه های التراسونیک بیشتر برای گلخانه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند .

رطوبت ساز های پروانه ای اما از بهترین نمونه رطوبت سازها برای گلخانه های متوسط می باشند . این رطوبت ساز ها علاوه بر توانایی ایجاد رطوبت در محیط ، که بر اساس حرکت بسیار سریع پروانه و تبدیل آب به قطرات بسیار ریز صورت میگیرد ، امکان خنک سازی محیط را نیز دارا می باشند و از این رو برای استفاده در گلخانه ها بهترین دستگاه ممکن می باشند .

در خرید رطوبت ساز پروانه ای ، توجه به قدرت و مصرف دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . همچنین با توجه به پاشش آب ، در فضای روبروییه این رطوبت ساز ها باید فضایی باز قرار داشته باشد و نباید این فضا با گیاهان و یا درختان پوشیده شده باشد .

چرا که باد ناشی از عملکرد این دستگاه می تواند آسیبی جدی به این گیاهان وارد کند .

نتیجه گیری :

پیشنهاد اکید به خریداران رطوبت ساز ها ، مطالعه ی کامل مقالات موجود در سایت های اینترنت و بررسی دقیق از آنچه که خریدار نیازمند ان است می باشد . چرا که خرید یک دستگاه نامناسب علاوه بر زیان مالی در خرید آن ، می تواند موجود آسیب دیدن گیاهان و در نتیجه ضرر و زیان بسیار بالایی شود .

دکتر قشلاق به عنوان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان دستگاه های رطوبت ساز شناخته میشود که کاربر امکان مقایسه ی انواع دستگاه های مختلف را در سایت اینترنتی این گروه صنعتی خواهد داشت .