راه اندازی سالن قارچ نیازمند استفاده از یکسری تجهیزات مخصوص می باشد که می تواند در جهت تولید مناسب مواد تاثیر بسیاری داشته باشد. استفاده از این تجهیزات علاوه بر بهبود راندمان کلی سیستم امکان انجام اتوماتیک بسیاری از کارها را فراهم کرده و بدین ترتیب نیاز به نیروی کار را نیز کاهش میدهد.

از مهمترین تجهیزات سالن قارچ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- رطوبت ساز : رطوبت ساز جزو مهمترین و اصلیترین مواردی می باشد که باید در سالن های پرورش قارچ مورد استفاده قرار گیرد. رطوبت از اصلی ترین عوامل تولید و رشد قارچ ها می باشد و بدین صورت محیط باید به گونه ای اماده سازی شود که رطوبت روی خاک و بستر کشت شرایط مناسب را برای رشد قارچ داشته باشد.این رطوبت به صورتهای مختلفی قابل تولید می باشد . در سالن های سنتی از نایلون بر روی سینتی کشت استفاده میشود که بدین ترتیب با خیس کردن خاک و گرم کردن نسبی محیط ، شرایط براری رشد قارچ ها فراهم می شود.

در سالن های پرورش مدرن تر ، اقدام به استفاده از رطوبت ساز های پروانه ای، التراسونیک و یا نازلی می کنند که بسته به محیط و شرایط راه اندازی سیستم های مختلف ، این روش ها مختلف می باشند. از دیگر مواردی که می توان به انها اشاره کرد توجه به میزان تولید رطوبت در محیط توسط دستگاه می باشد. این میزان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید توجه خاصی به ان شود تا رطوبت محیط به میزان مناسبی اماده شود .

رطوبت رسان های پروانه ای امکان تولید رطوبت را همراه با پاشش قطرات اب فراهم میکنند. این رطوبت دهی همراه با دبی هوایی بالایی می باشد که در نتیجه ی آن ، خنکی نیز در محیط بوجود می آید.

رطوبت رسان های التراسونیک با استفاده از نیروی برق ، اب را ب بخار تبدیل می کنند و هوادهی خاصی در محیط بوجود نمی آید .

رطوبت رسانیهای نازلی نیز که بیشتری استفاده را در سالن های پرورش قارچ دارند ، اب را با فشار بالایی از طریق نازل های مخصوص پاشش می کنند که بدین ترتیب اب به بخار تبدیل شده و در محیط منتشر می شود .

- سیستم گرمایشی : گرمایش از دیگر موارد بسیار مهم در سالن های پرورش قارچ است. این مورد بخصوص در فصل سرما از اهمیت بالاتری برخوردار می شود چرا که سرما از رشد مناسب قارچ ها جلوگیری کرده و بدین صورت قارچ ها به صورت ناقص رشد می کنند و امکان عرضه ی انها به بازار وجود نخواهد داشت.

همچون سیستم های رطوبت رسانی امکان استفاده از سیستم های گرمایشی مختلف وجود دارد که با توجه به شرایط سالن پرورش نوع این سیستم متفاوت می باشد .

برای مثال از هیتر ها کابینتی در اندازه ی های مختلف می توان بدین منظور استفاده کرد . اگر قصد خرید و استفاده از این نوع هیترها را داشتید توجه ویژه ای به بدنه ی دستگاه کنید چرا که به دلیل ارتباط مستقیم و همیشکی دستگاه با رطوبت امکان زنگ زدگی دستگاه بسیار بالا میرود و همین امر میتواند سبب کاهش طول عمر دستگاه و خسارت به سیستم های ان شود . استفاده از استیل نگیر میتواند انتخاب بسیار مناسبی باشد .

نتیجه گیری :

علاوه بر موارد اشاره شده از پایه های مخصوص ، نور پردازی ها در برخی شرایط ، کمپوست ها و گاها کودها نیز به منظور رشد هر چه بهتر در سالن های پرورش قارچ استفاده می شود .