۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

استفاده از هیتر در گلخانه ها

بسیاری از گیاهان دارای ساختاری می باشند که مایعی مخصوص در داخل بدنه ی ساقه و یا کل گیاه در حال گردش می باشد و این مایع در زندگی گیاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از این رو استفاده از ابزارهای گرما ساز در داخل سالن های پرورشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار ضروری می باشد .

بخصوص در مناطقی که دارای سرمای بالایی می باشند استفاده از این ابزارها بسیار ضروری است .

هیتر گلخانه مورد نیاز باتوجه به چند فاکتور انتخاب میشود :

- نوع گیاه

- متراژ سالن

- دمای محیط

انتخاب نوع هیتر بستگی به شرایط مشخصی دارد که پیش از اقدام به خرید ان باید به درستی بررسی شده و انتخاب صحیحی صورت گیرد ، در غیر این صورت امکان آسیب به گیاهان وجود دارد.

نوع گیاه :

نوع گیاهان در تامین گرمای مورد نیاز بسیار مهم می باشد. برای مثال در سالن های پرورشی گوجه فرنگی، خیار و ... دما تفاوت بسیاری با سالن های پرورشی زعفران ، کاکتوس و ... دارد . دلیل این نوع تفاوت در بافت گیاه، روش های آبیاری ، رطوبت مورد نیاز و ... می باشد. از این رو است که برخی گیاهان که نیاز به دمای بالا برای نگهداری دارند، در مناطق سردسیری کشور به صورت گلخانه ای کاشت نمیشوند چون صرفه ی اقتصادی ندارند .

متراژ سالن :

متراژ سالن پرورش، دریچه های ورودی ، خروجی و ... در انتخاب نوع هیتر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در سالن های بزرگ پرورشی از چندین هیتر در جهت های مشخصی استفاده میشود .

در چنین مراکزی امکان استفاده از چنین نوع هیتر به صورت مجزا همچون هیترهای آتش درون، جت هیترهای دودکش دار و ... نیز وجود دارد که با توجه به موقعیت قرار گیری ابزراهای گرمایشی مورد استفاده قرار میگیرند.

دمای مورد نیاز سالن :

دمای مورد نیاز در سالن با توجه به دمایی می باشد که گیاه در آن رشد مناسبی دارد. همینطور در سالن های بزرگ پرورشی توزیع مناسب دما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم توجه به دمای مورد نیاز گیاهان ممکن است سبب آسیب به گیاهان شده و یا در رشد آنها اختلال ایجاد کند .

استفاده از جدا کننده ها :

در سالن های پرورشی بزرگ غالبا محل نگهداری گیاهانی که از نظر ژنتیکی تفاوتی ساختاری داشته و نیاز به شرایط دمایی متفاوتی می باشند ، مجزا می باشد. در سالن های کوچک نیز با جدا کننده ها اقدام به جدا کردن سالن های پرورشی می کنند .

استفاده از بخار برای ایجاد گرما :

در برخی از سالن های پرورشی از دیگ بخار برای ایجاد گرما استفاده می شود. این دستگاه های صنعتی همزمان با ایجاد رطوبت گرم ، دمای محیط را نیز افزایش می دهند و گزینه ای بسیار مناسب برای سالن های پرورشی بزرگ پرورش گیاهان زینتی می باشند .

۰۸ آبان ۹۹ ، ۱۲:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیر سپاسی

اصول استفاده از تجهیزات گرمایشی در محیط گلخانه

با شروع فصل سرد سال و کاهش دما نیاز به استفاده از تجهیزات گرمایی در مراکز گلخانه ای افزایش یافته است. از این رو و با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان نیازمند داشتن محیطی گرم و مرطوب می باشند، پرورش دهنده با توجه به نوع گیاه پرورشی باید اقدام به تهیه هیتر یا بخاری گلخانه کند .

بخاری گلخانه در چندین نمونه عرضه میشود. بسیاری از گلخانه داران سنتی که بیشتر اقدام به عرضه ی گل میکنند و در اصطلاح نمایشگاه فروش گل دارند، از بخاری های سنتی استفاده میکنند. این بخاری ها دارای قابلیت ویژه ای نبوده و با استفاده از سوخت های غالبا مایع همچون گازوئیل کار میکنند.

مزیت این بخاری ها را فقط میتوان در هزینه ی پایین راه اندازی انها نام برد. در سایر موارد با توجه به خطراتی که میتوانند در گلخانه ایجاد کنند بسیار خطرساز می باشند.

از مهمترین معایب این بخاری ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

- ایجاد بخارهای مضر در این بخاری ها بیشتر از سایر تجهیزات گرمایشی می باشد. با توجه به اینکه این بخاری ها اصطلاحا چفت و بست مناسبی ندارند و به صورت سنتی تولید شده اند، امکان خروج گازهای آلاینده از داخل این دستگاه ها بسیار زیاد می باشد .

- با توجه به عدم وجود سیستم های عایق بندی در این دستگاه ها ، اطلاع یا پرتی انرژی آنها بسیار زیاد است.

- این دستگاه ها سیستم های کاملا سنتی داشته و هیچ اجزایی برای رفع خطر در زمان های اضطراری ندارند . از این رو در صورت بروز مشکل برای این بخاری ها ، امکان آسیب جدی به گلخانه و خسارت بالا وجود دارد.

خطر آتش سوزی : مهمترین خطری که این دستگاه ها دارند آتش سوزی می باشد. بخاری گلخانه سنتی به دلیل ساختاری که دارد، هیچ سیستم خاصی برای قطع انرژی و یا خاموش کردن اتوماتیک سیستم نداشته و در نتیجه در صورت بروز هر گونه مشکل در بخاری، امکان آتش سوزی بسیار بالا میرود.

در نتیجه ی این امر بهتر است پرورش دهنده با دیدی بازتر اقدام به خرید تجهیزات گرمایشی کرده تا علاوه بر کاهش هزینه های جاری ، در افزایش امنیت سالن پرورش خود نیز تاثیر گذار باشد.

هیتر های کابینتی که از متداول ترین هیتر های مورد استفاده در سالن های پرورش گل و گیاه می باشند، دارای سیستم های مخصوص جهت جلوگیری از آتش سوزی و خطر آفرینی می باشند و با توجه به وجود کنترل کننده های دمایی ، امکان کنترل دما در آنها و تنظیم کامل شرایط دمایی با توجه به نیاز های گلخانه در این نوع از بخاری های گلخانه فراهم می باشد.

بدین معنا که این نوع از هیتر ها امکان اتصال به کنترلر های مخصوص گلخانه را دارند. کنترلر های مخصوص در داخل گلخانه قرار داشته و دارای سنسور های دمایی می باشد. این سنسور ها در قسمت های مختلف قرار گرفته و کنترلر با توجه به میزان دمای که کاربر در نظر دارد ، اقدام به کم و زیاد کردن هیتر می کند .

از سویی دیگر این دستگاه ها دارای چندین فاز مختلف امنیتی می باشند که در صورت بروز هر گونه مشکل برای هیتر به صورت اتوماتیک خاموش شده تا آسیبی به دستگاه و گیاهان وارد نشود .

 

۰۵ آبان ۹۹ ، ۱۶:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیر سپاسی

کاربرد مه ساز التراسونیک

مه ساز التراسونیک

کاربرد مه ساز التراسونیک 

مه ساز التراسونیک یکی از انواع تجهیزات رطوبتی می باشد که بیشتر در گلخانه ها و سالن پرورش قارچ مورد استفاده قرار می گیرد. البته از این دستگاه ها همچنین در تالار ها، استخر ها، کارگاه های چوب بری و … نیز بهره گیری می شود. 

مه ساز التراسونیک در واقع طی فرایندی با توجه به ظرفیت مخزن و تعداد پیزو سرامیک های بکار رفته در آن می تواند حجم قابل توجهی از آب را به رطوبت تبدیل کند و به محیط انتشار دهد. البته این دستگاه ها در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید می شوند از این رو فرد می تواند با توجه به بودجه، مساحت و مقیاس کار خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

ادامه مطلب...
۰۳ آبان ۹۹ ، ۱۳:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیر سپاسی