یکی از معروفترین و پر استفاده ترین رطوبت ساز ها ، دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای می باشد. این دستگاه ها برای استفاده در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ بسیار مفید بوده و به وفور مورد استفاده قرار میگیرند.

فرایند تولید رطوبت :

تولید رطوبت در دستگاه های پروانه ای با ریختن اب بر روی پروانه ، چرخش پروانه با سرعت بالا و در نتیجه انتقال رطوبت ایجاد شده به محیط می باشد. این انتقال علاوه بر افزایش رطوبت محیط سبب هوادهی مناسب نیز شده و در فصل گرم سال که خشکی هوا و گرما بالا می باشد در کاهش دما نیز تاثیر گذار خواهد بود.

اجزای دستگاه های رطوبت رسانی پروانه ای :

این دستگاه ها ساختار ساده ای دارند ، از جمله قطعات انها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- پروانه و موتور : موتور الکترونیکی دستگاه ، وظیفه ی چرخاندن پروانه را دارد. این چرخش به صورت استاندارد در دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای 3000 هزار دور در دقیقه می باشد. سرعت بالای چرخش با استفاده از یک موتور باکیفیت قابل تولید می باشد. استفاده از موتور باکیفیت هم در سرعت بهینه ی چرخش و هم در افزایش هر چه بیشتر طول عمر دستگاه مفید خواهد بود.

پروانه نیز از جمله قطعاتی می باشد که در تولید رطوبت نقشی اساسی دارد. اب ریخته شده بر روی پروانه با توجه به طراحی و ارگونومی پروانه با برخورد به ان به محیط منتقل میشود. هر چقدر که پروانه استاندارد ساخت بالایی داشته باشد شکافت مولکولی اب بیشتر و بهتر صورت گرفته و قطرات ریزتر به محیط منتقل میشوند.

- پمپ دستگاه : پمپ دستگاه وظیفه ی انتقال اب داخل مخزن را بر روی پروانه ها دارد. از این رو نقشی اساسی ایفا کرده و در صورت خرابی پمپ، این اب منتقل نخواهد شد و در نتیجه رطوبتی ایجاد نخواهد شد.

- فشار شکن : قسمتی نیز به نام فشار شکن در داخل دستگاه قرار داده شده است. این قسمت در مقابل دستگاه و در مقابل پروانه قرار داده شده و از وارد شدن قطرات بزرگ اب به داخل محیط جلوگیری می کند. استفاده از این قسمت در دستگاه های پروانه ای الزامی می باشد و کیفیت رطوبت تولیدی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

- اتصال به سیستم رطوبت سنج : در صورتی که دستگاه پروانه را به سیستم رطوبت سنج متصل کنید و سیستم را در نطقه ای کور از فضای سالن قرار دهید، در این صورت سنسور مشخص میکند که دستگاه تولید رطوبت را تا چه زمانی ایجاد کند. استفاده از رطوبت سنج میتواند در طول عمر دستگاه بسیار تاثیر گذار باشد و از مصرف بی رویه ی انرژی نیز جلوگیری کند.

استفاده از رطوبت ساز برای هواسازی :

هواسازی با دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای به راحتی انجام گرفته و محیط نیز به دلیل سرعت بالای چرخش پروانه ی دستگاه ، گردش هوای بسیار مناسبی پیدا میکند. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این نوع هواسازی بخصوص در سالن های پرورش قارچ نباید تداخلی در سیستم هواساز سالن داشته باشد.