۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

شرایط مناسب برای نگهداری گل و گیاه

با آغاز فصل سرد لزوم نگهداری صحیح از گیاهان افزایش پیدا میکند و از این رو توجه به دمای و رطوبت محل نگهداری از اهمیت بالایی برخودار است. در این نوشته به راه های افزایش دمای گلخانه های خانگی خواهیم پرداخت .

استفاده از بخاری گلخانه در گلخانه های کوچک می تواند راهگشای نیاز گرمایی گلخانه باشد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که در تامین گرمای کلی گلخانه تاثیر گذار می باشد. یکی از مهمترین این عوامل توجه به محل هایی می باشد که هوای خنک از آنجا می تواند وارد محیط گلخانه شود. همین هوا که به صورت سوز وارد محیط گلخانه میشود میتواند در نفوذ هوای سرد به محیط تاثیر بسیاری گذاشته و با توجه به ماهیت هوای گرم که در نزدیکی سقف مستقر میشود، سبب نابودی گیاهان شود.

در نتیجه در وحله ی اول باید تمامی قسمت های گلخانه بررسی شده و درز های احتمالی موجود از بین برده شود تا امکان کنترل دمای محیط به نحو مناسبی مهیا گردد.

پس از این مورد زمان انتخاب یک بخاری گلخانه مناسب می رسد. میزان دمای مورد نیاز برای گیاهان مختلف در فصول سرد سال متفاوت می باشد. برای مثال در این فصل بسیاری از گیاهان گلده بهاره و تابستانه و همچنین گیاهانی همچون کاکتوس ها به خواب زمستانی وارد میشوند. در نتیجه نیاز به محیط گرم ندارند و محیط باید دمایی در حدود 15 درجه تا 8 درجه سانتیگرارد داشته باشد. چنین امری سبب میشود که ژله موجود در داخل بدنه ی گیاه ، کاهش سرعت پیدا کرده و خود را برای فعالیت مجدد در ابتدای فصل بهار و در نتیجه یک گلدهی بسیار مناسب آماده کند.

بخاری گلخانه ی مورد نظر باید توانایی تغییر دما به صورت اتوماتیک را داشته باشد . به معنای دیگر بهتر است بخاری دارای یک ترموستات دمایی باشد که کاربر با مشخص کردن دمای مورد نیاز ، بخاری در زمان مقرر روشن و در زمان مقرر خاموش شود . این مورد میتواند در تامین دمای مناسب همراه با کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیر گذار باشد .

مورد بعدی استفاده از بخاری هایی می باشد که کمترین آلایندگی را داشته باشند. افزایش تولید گازهایی همچون co2  در محیط گلخانه سبب ایجاد حالت خفگی در گیاهان می شود و از این رو پیشنهاد میشود از بخاری هایی استفاده شود که کمترین میزان الایندگی ها را دارا می باشند .

بدون شک بخاری های برقی فاقد هرگونه آلایندگی می باشند. از این رو استفاده از بخاری های برقی در گلخانه های کوچک بسیار گزینه ی مناسبی است. توجه داشته باشید که استفاده از فن در بخاری های برقی مورد استفاده در گلخانه ها در انتقال هر چه مناسب تر و متعادلتر دما در محیط اطراف گلخانه بسیار تاثیر گذار است و می تواند کمک بسیاری در تامین دمای مناسب قسمت های مختلف محیط داشته باشد.

استفاده از بخاری های گازی نیز در صورتی که دستگاه دارای دودکش مخصوص برای خروج الاینده ها به محیط بیرون باشد می تواند کارساز واقع شود. توجه کنید که به هیچ وجه دودکش بخاری را داخل سطل آب و یا امثالهم قرار ندهید که در این صورت نیز الاینده ها در محیط پخش شده و آسیب جدی و غیر قابل جبرانی به گیاهان وارد خواهد شد.

 

۱۶ آذر ۹۹ ، ۱۵:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیر سپاسی

انواع رطوبت ساز ها و موارد استفاده ی آنها

رطوبت ساز همانطور که از اسمش پیداست ابزاری برای تولید رطوبت می باشد که با استفاده از تکنولوژی های مختلف رطوبت مورد نیاز برای محیط های مختلف را تولید میکند. رطوبت ساز ها در محیط های مختلفی همچون گلخانه ها ، سالن های پرورش قارچ ، مرغداری ها ، چاپخانه ها ، استخر ها و ... کاربر دارند.

در این پست راهنمای مختصری در مورد خرید رطوبت ساز ارائه خواهیم داد .

محیط مورد استفاده : پیش از هر چیزی باید محیط مورد استفاده مشخص شود. دستگاه های رطوبت ساز دارای ظرفیت های مختلفی برای تولید رطوبت می باشند که این ظرفیت ها با توجه به نوع دستگاه متفاوت می باشد. از این رو در هنگام انتخاب دستگاه ، توجه به محیط، نوع استفاده و قدرت تولید رطوبت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

نوع تولید رطوبت : سیستم های مختلفی برای تولید رطوبت وجود دارند که از شناخته شده ترین آنها می توان به رطوبت ساز های پروانه ای ، رطوبت ساز های پیزویی یا اولتراسونیک ، رطوبت سازهای نازلی و ... اشاره کرد .

++ رطوبت ساز پروانه ای : رطوبت ساز پروانه ای دارای پروانه در قسمت جلویی دستگاه می باشد. این پروانه با توجه به قدرت موتور و تنظیم انجام گرفته می چرخد . از سویی دیگر توسط یک شیلنگ اب بر روی این پروانه ریخته میشود و ترکیب این سرعت چرخش و اب سبب بوجود امدن ابری از مه در مقابل دستگاه میشود .

این نوع از دستگاه ها بخصوص در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ مورد استفاده قرار میگیرند.

++ رطوبت ساز التراسونیک : رطوبت سازهای التراسونیک از جدیدترین نسل تولید رطوبت می باشند که رطوبت را از طریق پیزوالکترویک تولید میکنند. این رطوبت ساز ها به اصطلاح رطوبت سرد تولید میکنند که با استفاده از فن امکان انتقال رطوبت به محیط اطراف محیا می شود .

رطوبت ساز های التراسونیک استفاده ی بسیار گسترده ای دارند. از این رطوبت ساز ها در محیط های مختلف آزمایشگاهی ، پرورش طیور و گیاهان و ... به صورت گسترده ای استفاده میشود .

++ رطوبت ساز نازلی : نوع سوم رطوبت سازهای نازلی می باشند. این نوع از رطوبت سازها توانایی استفاده ی گسترده تری دارند و با توجه به اینکه امکان لوله کشی در نقاط مختلف را دارند، طیف گسترده تری از مناطق را می توانند تحت پوشش قرار دهند.

رطوبت سازهای نازلی ، آب را به وسیله ی نازلهایی که دارند با فشار بالایی به بیرون پرتاب می کنند. این نازلها دارای سیستمی مخصوص بوده که آب را به صورت مه در فضا منتشر میکنند. در نتیجه محیط به صورت کامل مه پاشی می شود. با توجه به اینکه رطوبت در محدوده ی نصبی نازل ها منتشر میشود امکان تنظیم دقیق محیط رطوبت دهی مشخص است . از این رو این سیستم بهترین سیستم برای محیطهایی می باشد که نیاز به تنظیم کنترل شده ی رطوبت دارند .

 

۱۰ آذر ۹۹ ، ۱۷:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کامبیر سپاسی