استفاده از رطوبت ساز ها در مراکز پرورش گل و گیاه امری بسیار لازم می باشد. این رطوبت می تواند در اثر آبیاری گیاهان نیز ایجاد شود ولی در برخی از گیاهان به علت نیاز به بالا بودن رطوبت ، این امر باید توسط دستگاه های مخصوصی به نام رطوبت ساز یا مهساز تولید شود .

رطوبت ساز ها روش های مختلفی را برای تولید رطوبت دارند . برای مثال برخی از این دستگاه ها برای تولید رطوبت از سیستم پاشش استفاده میکنند. به این نوع از مهپاش ، مهپاش نازلی می گویند. مهپاش های نازلی دارای یکسری نازل همراه با لوله کشی و تانکر مخصوص می باشند که به آب به وسیله ی پمپ دستگاه داخل لوله ها جریان داشته و سپس به دلیل نوع عملکرد نازل با فشار بسیار بالایی در محیط رها میشود. این عملکرد سبب میشود که دستگاه فقط در محیط های مدنظر و به صورت کاملا کنترل شده رطوبت را ایجاد کند.

استفاده از این سیستم بخصوص در گلخانه های بزرگ که مساحت بالایی دارند توصیه می شود . همچنین در گلخانه هایی که نیاز به افزایش رطوبت در بخش هایی خاص وجود دارد بهترین انتخاب سیستم مهپاشی نازلی می باشد.

علاوه بر مهپاش های نازلی از مهپاشهای اولتراسونیک نیز در چنین مراکزی استفاده میشود . التراسونیک همانطور که از اسمش پیدا با استفاده از انرژی الکتریکی برق تولید می کند . در این دستگاه ها پیزوهایی مخصوص وجود دارد که پیزوها به وسیله انرژی برق توانایی تولید برق از بخار را خواهند داشت . با توجه به ظرفیت تولیدی تعداد پیزوها افزایش یا کاهش می یابد. در این نوع از رطوبت ساز ها امکان جهت دهی به رطوبت ساز با ساخت بدنه ی مخصوص و قرار دادن فن در داخل دستگاه فراهم شده است. از سویی دیگر دستگاه قابل حمل بوده و امکان قرار دادن در قسمت های مختلفی از گلخانه ها را دارد. باتوجه به قدرت دستگاه می توان از ان در گلخانه هایی با متراژ های مختلف استفاده کرد.

علاوه بر موارد اشاره شده سیستمی دیگر به نام رطوبت ساز پروانه ای وجود دارد. در رطوبت ساز پروانه ای دستگاه دارای پروانه ای می باشد که با سرعت بالا برای مثال 3000 هزار دور دقیقه در حال گردش است. اب توسط پمپ مخصوص مکش شده و از بالا بر روی پروانه میریزد. در این حالت پروانه به دلیل سرعت بسیار بالا ، اب را به صورت قطرات بسیار ریز تبدیل میکند که همراه با دبی هوایی ایجاد شده توسط پروانه ، در محیط پخش می شود. در این دستگاه ها از یک قطعه ی مخصوصی به منظور جلوگیری از پخش شدن قطرات اب به صورت مستقیم در فضا نیز استفاده میکنند که کارایی دستگاه را بیش از پیش میکند.

انتخاب این دستگاه ها تماما بستگی به نیاز کاربر دارد. کاربر در صورتی که برای محیطی کوچک سیستم رطوبت رسانی لازم داشته باشد میتواند از انواع سیستم های پروانه ای و یا بهتر التراسونیک استفاده کند ولی اگر برای گلخانه ی بزرگ می خواد استفاده از سیستم های مختلف دشوار خواهد بود و انتخاب مه پاش نازلی انتخابی مهم.